• Közérzetjavító Centrum

    Közérzetjavító Centrum

    Nagyatád Kossuth u. 12
  • Negatív Ionos Ékszerek

    Negatív Ionos Ékszerek

    Negatív Ionos Karkötő + Fir Nemesacél grade 316L
  • Ceragem

    Közérzetjavító Ceragem ágy
  • Voll-féle elektroakupunktúra

    Voll-féle elektroakupunktúra

    Tudj meg többet egészségi állapotodról, és előzd meg a betegségeket!
  • Viport

    Viport

    Viport – Cardio Szív terhelés és stressz mérése.
  • Gyapjú 100%

    Gyapjú 100%

    Bambusz, Kerámia, Ezüst szálas
  • Közérzetjavító Centrum

    Közérzetjavító Centrum

    Sopron Lehár Ferenc utca 1/a

Vitaminok fajtái és hatásuk – 1. rész

A-vitamin (retinol, axeroftol) Segíti a sejtfal kialakulását és védi annak működését; biztosítja a bőr rugalmasságát, a nyálkahártya ellenálló képességét.  Nélkülözhetetlen a fogak, a csontozat, a szövetek kialakulásához, a vérképződéshez, a termékenyítőképességhez és a pajzsmirigy-tevékenységhez. A retina látóbíborának alkotóelemeként létfontosságú a jó látáshoz. A cinkkel közösen erősíti a szervezet védekezőképességét.

(Hipovitaminózisnak nevezzük azt az állapotot, amikor a napi igénynél folyamatosan kevesebb jut a szervezetbe, a szükségesnél kisebb mennyiségben áll rendelkezésre. A hiánybetegség ennél súlyosabb állapot.)

A növényekben karotin formában található az A-vitamin előanyaga, amit a máj alakít át A-vitaminná.

A-vitamin-bő, laktovegetábilis élelmiszerek: tej, vaj, zsíros túró, gomolya, tojássárgája, valamint zöldség- és főzelékfélék: sárgarépa, sütőtök, fűszerpaprika, paraj, sóska, paradicsom, cékla, kelkáposzta, zöldborsó, zöldbab, szója, petrezselyem, zellerlevél. A gyümölcsök közül: a sárga húsú  sárgadinnye,  kajszibarack,  áfonya, csipkebogyó.

Az A-vitamin bélből való felszívódása függ az egyidejűleg fogyasztott zsirdéktól is: olajos kenyérrel együtt vagy olajjal készített formában (főzelékek, leves, müzli stb.) fogyasszuk az A- vitamindús élelmianyagokat. A  D,- E- és K- vitaminnal együtt olajban s nem vízben oldódó vitamin.

 

A  B-VITAMINOK   CSOPORTJA

A B-vitaminok csoportja több, egymáshoz közel álló vitamint foglal magába, és többnyire együtt fordulnak elő. A zsírban oldódó A-vitaminnal szemben vízben oldódnak.

B1- vitamin (tiamin) a „jóhangulat-vitamin” nélkülözhetetlen az agy, az idegek és az izmok működésének összhangjához, azaz a testi és szellemi teljesítőképesség biztosításához. Elősegíti, hogy a gyermekek könnyebben tanuljanak, idősek esetében pedig, hogy életük alkonyát szellemi frissességben élhessék le. Koenzimként közreműködik a sejtekben a cukor lebontásában, azaz abban a folyamatban, amelyben a glükóz energiává alakul át. Szerepet játszik a zsírsavszintézisben és a koleszterin-egyensúly biztosításában is. Tiamin hiányában nem működne elegendő mennyiségű vörösvértest sem.

A B1- hipovitaminózisban szenvedő ember izmainak ereje gyengül, mert nem kapják meg a működésükhöz szükséges energiát: gyenge, fáradékony, könnyebben merül ki, és könnyebben romlik le, ha erős munkát végez.

A fokozott cukor- (szénhidrát-) fogyasztás relatív B1- vitamin-hiányhoz vezet, mert a nagy mennyiségű cukorbevitel  feldolgozásához  nem elegendő a szokásos B1-vitamin-bevitel.  A  B1- hipovitaminózis  is gyakori,  mert  a túlzott  édességfogyasztás  is sajnos elterjedt. A gyerekek ún. rosszaságának, idegességének is egyik oka lehet ez a  B1- hipovitaminózis.

A legjobb B1-vitaminforrás a maghéjat és csírát is tartalmazó gabonalisztből készült teljes kenyér. Ez a napi szükséglet felét is fedezheti. (Minél hosszabb ideig kelesztik a kenyeret, az élesztő annál több B1-vitamint termel). Egy kg korpás (barna) kenyérben 2 mg B1-vitamin van, ugyanennyit csak 6 kg fehér pékkenyér tartalmaz! Az élesztőn és teljes gabonaliszten kívül fontos B1-vitamin forrás a szemes termények csírája (búzacsíra), rizskorpa (barna rizs), továbbá a dió, mogyoró, gesztenye, tej, sajt, tojássárgája, lencse, bab, borsó, paraj, paradicsom, cékla burgonya, káposzta, kelkáposzta, sárgarépa, saláta, uborka.

 

B2- vitamin (riboflavin) az „energia és bőrvitamin” pontosan 60 enzim alkotórésze. Fontos szerepe van a teljes anyagcserében, abban a folyamatban, amelyben a szénhidrátok, zsírok és fehérjék olyan anyagokká alakulnak át, amelyek a szervezet számára energiát, a sejtek számára táplálékot és oxigént szállítanak. Szerepe van a sejtlégzésben és a szervezet vízháztartásának karbantartásában is. A flavin enzimek nélkülözhetetlenek a vérfestékek vörös színanyagához, így a vas beépüléséhez is. Az A-vitaminnal együtt a riboflavin gondoskodik a bőr, a haj és a szem megfelelő állapotáról. Elsősorban a gyermekek számára nélkülözhetetlen, hogy táplálékuk tartalmazza ezt a vitamint!

Hipovitaminózis tünetei: száraz ajak, a száj sarkában berepedések, nyelvégés, nyelési zavar (félrenyelések), vérszegénység vagy bőrgyulladás, növekedési (vagy regenerációs zavar).

Javasolt vitaminforrások: élesztő, tej, sovány sajt, a gabonamagvak, búzacsíra, barna kenyér, kukorica, burgonya, saláta, káposzta, cukorborsó, paradicsom, paraj, aszalt szilva, gyümölcsök.

 

B3- vitamin (niacin) ez A-vitamin annak a létfontosságú koenzimnek az egyik összetevője, amely a fehérjék, zsírok és szénhidrátok felszívódását szabályozza. A niacin összességében több mint 200 enzimfolyamtban vesz részt, az emésztés mellett a sejtlégzésben, a koleszterin szabályozásban, de a központi idegrendszer működésében is. Segíti a szellemi egészség, az egészséges bőr, a nyálkahártya és a szövetek rugalmasságának fenntartását.

A B3-vitamin hipovitaminózisa, ha nem érint is olyan tömegeket, mint a A-vitamin vagy a C-vitamin hiánya, száma mégsem mondható kevésnek. Nemritkán látható – főképp tavasszal – fiatalokon lepkeszárny alakú lesülés az orron és a szemek alatt vagy nyelvduzzanat, égés, esetleg neuraszténiás tünetek, emlékezetgyengülés.

Javallt források: tej, tojás, teljes gabonamag, élesztő, zöldbab, borsó, karalábé, paradicsom, paraj.

 

B5- vitamin (pantoténsav) az „antistressz-vitamin” valóságos mindentudó. A koenzim- A molekula egyik alkotóeleme, így központi szerepet játszik az anyagcserében, részese annak a folyamatnak, amelynek során a szénhidrátok, zsírok és fehérjék energiává alakulnak át, és elősegíti más vitaminok keletkezését. Nélkülözhetetlen a koleszterin, a szteroidok, a zsírsavak kiegyenlített képződéséhez, s ezeknek az anyagoknak fontos szerepük van az érelmeszesedéssel szembeni védelemben. Védi a májat, fontos sokféle sejt fejlődése szempontjából, stresszhelyzetben gondoskodik megfelelő mennyiségű kortizol termeléséről. Gátolja az őszülést.

Forrásai: tej, tojás, teljes gabonamag, élesztő, rizskorpa, barna rizs, szójababliszt.

 

B6- vitamin (piridoxin) az „emésztési vitamin” koenzimként az anyagcsere egyik fő szereplője. Biztosítja a glikogént a máj és az izomzat része, közreműködik az aminosavak felépítésében és lebontásában, valamint a telítetlen zsírsavak hasznosításában. Szoros együttműködésben fejti ki tevékenységét a B12- vitaminnal, a folsavval és a pantoténsavval, gondoskodik a magnézium és a cink hasznosulásáról; elősegíti a táplálékból a vas felvételét, a vörösvértestek képződését; támogatja a központi idegrendszer és a csecsemőmirigy számos funkcióját. Stresszhelyzetben hozzájárul az egészséges pszichikai reakció biztosításához. Hipovitaminózis tünetei: idegesség, álmatlanság, szédülés, fogyás.

Forrásai: tej, tojássárgája, élesztő, teljes gabonamag, zöldség- és főzelékfélék (burgonya, fejes káposzta, vöröshagyma, hüvelyesek), rizskorpa, mák, napraforgómag, földimogyoró.

 

B7- vitamin (biotin ill. H-vitamin) A biotin megelőzi a hajhullást és a bőrgyulladásokat. Fontos továbbá a nyálkahártya működéséhez, az egészséges növekedéshez és a máj optimális működéséhez. Koenzimként kulcsszerepe van az egész anyagcserében, ösztönzi a különböző sejtek működését. Közreműködik a glükóz zsírrá alakításában, valamint az agy táplálásában. A hormonokkal együttműködve véd a stresszhatásokkal szemben.

Forrásai: főleg élesztő, földimogyoró és csokoládé tartalmazza, továbbá mák, mogyoró, szójaliszt, tarka bab, csiperkegomba, trappista, edámi, óvári, juh sajt, piros ribiszke. Hiányjelenséghez vezethet a nyerstojás-fogyasztás, mert ez H-vitamin ellenanyagot, avidint tartalmaz.

 

B8- vitamin: az adonozin-monofoszfátot ma már nem tekintik vitaminnak.

 

B9- vitamin (folsav) az „antistressz-vitamin” valóságos mindentudó. A folsav vízben oldódó vitamin. Nagyon fontos szerepe van a szervezetben, különösen a várandós édesanyáknál, mert a terhesség korai szakaszában a fejlődő embrió gerincét, a velőcsövet lezáró folyamat csak folsav jelenlétében megy végbe hibátlanul. Ezért várandós édesanyáknak mindenképpen ajánlott a folsav pótlása. Szerepe van még a fehérvérsejtek, vörösvértestek vérlemezkék képzésében, az aminosavak, és nukleinsavak anyagcseréjében, de hozzájárul a gyomor-bélrendszer, és a szájnyálkahártya épségéhez is.

Érdekesség, hogy a mesterséges készítményekből felszívódása jobb, mint a természetes forrásokból. A szervezet jó folsav-ellátottsága mellett elfedheti a B 12-vitamin hiányában kialakuló tüneteket. Ez különösen vegetáriánus táplálkozás esetén lehet veszélyes.

Legjobb folsavforrásaink a máj, a leveles zöldség (különösen a paraj), a gyümölcsök, és az élesztő. A túl nagy folsavbevitel csökkentheti a cink hasznosulását.

 

B10- vitamin (4-amino benzoesavat) ma már nem tekintik vitaminnak.

 

B12- vitamin (kobalamin) A „vörös vitamin” nélkülözhetetlen a vörösvértest-képződéshez, az idegsejtek anyagcseréjéhez, a sejtmag, valamint a szerotonin, azaz a boldogsághormon felépítéséhez. „Az élet titokzatos megmentőjének” is nevezik. Hiányában vészes vérszegénység lép fel. A szervezet nem tudja előállítani, szintetizálni (ahogy a többi vitamint sem), a táplálékkal jut be és a gyomoremésztés során egy másik anyaggal egyesül, majd a májban raktározódik el, és kerül szükség szerint felhasználásra a vérképzésben.

Fő összetevőjét nemcsak hús, máj, vese, tej és tejtermék, tojás (tehát állati élelmianyag) tartalmazza, mint régebben hitték; a teljes gabonamag, illetve a teljes kenyér is bőséges B12 forrás.

 

B13- vitamin (az orotsavat) ma már nem tekintik vitaminnak. Hatásai:  megvéd bizonyos májműködési zavaroktól, és a korai öregedéstől, elősegíti a szklerózis multiplex kezelését. Hiánytünet egyenlőre nem ismert. Megtalálható: a gyökérzöldségekben és a tejsavóban.

 

B15- vitamin (a pangánsavat) ma már nem tekintik vitaminnak.

B16- vitamin (az N-dimetilglicint) ma már nem tekintik vitaminnak.

 

B17- vitamin (amydalin) ma már nem tekintik vitaminnak. Több száz növényben fordul elő. Vad növényekben és magokban nagyobb mennyiségben található, mint ugyanezek háziasított fajtáiban. A B17 -vitamin kristályosított, koncentrált formája a Laetrile. A rákot és a sarlósejtes vérszegénységet is beleértve több betegség megelőzésére és kezelésére alkalmas. Már a régi rómaiak gyógyszerként alkalmazták a keserűmandula-vizet.

Forrásai: lucerna, keserűmandula (napi adagja: 5-10 szem), köles,vizizsázsa, mangó, alma-, sárga- és őszibarack-, cseresznye- és szilvamag.

 

 

Legközelebb:  További vitaminjaink: C-, D-, F-, K- és P-vitaminok.

 

Felhasznált Irodalom: Dr. Siegfried Schlett: A 100 legfontosabb élelmiszer és Dr. Oláh – Kállai - Vadnai: Reform konyha.

Találatok: 4256
joomla pricing table module

Közérzetjavító Centrum, Klubjaink elérhetőek

Te már kihasználtad a lehetőséget? Jelentkeztél már Voll-féle állapotfelmérésre? Tudj meg többet egészségi állapotodról, és előzd meg a betegségeket! Hívd a megadott telefonszámot és egyeztess időpontot. A Voll-féle elektroakupunktúra olyan kiegészítő állapotfelmérő módszer, melynek segítségével még a betegségek megjelenése előtt lehet tájékozódni a szervezetben zajló - tüneteket még nem okozó - kóros folyamatokról. Elérhetőség. 7200 Dombóvár Hunyadi Tér 30 1/2 Tel: +36-20/589-6878
Te már kihasználtad a lehetőséget? Jelentkeztél már Voll-féle állapotfelmérésre? Tudj meg többet egészségi állapotodról, és előzd meg a betegségeket! Hívd a megadott telefonszámot és egyeztess időpontot. A Voll-féle elektroakupunktúra olyan kiegészítő állapotfelmérő módszer, melynek segítségével még a betegségek megjelenése előtt lehet tájékozódni a szervezetben zajló - tüneteket még nem okozó - kóros folyamatokról. Elérhetőség. Brutyó Erika 7500 Nagyatád Kossuth u. 12 Tel: +36-30/375 1071
Te már kihasználtad a lehetőséget? Jelentkeztél már Voll-féle állapotfelmérésre? Tudj meg többet egészségi állapotodról, és előzd meg a betegségeket! Hívd a megadott telefonszámot és egyeztess időpontot. A Voll-féle elektroakupunktúra olyan kiegészítő állapotfelmérő módszer, melynek segítségével még a betegségek megjelenése előtt lehet tájékozódni a szervezetben zajló - tüneteket még nem okozó - kóros folyamatokról. Soproni Klubunk hivatalos Energy termékforgalmazó. Elérhetőség. Sopron Lehár Ferenc utca 1/a Tel. 99/318-759 Mob. +36-70/630-0991 Nyitvatartás: Hétfőtől-Péntekig: 11:00–13:00-ig. 14:00–17:00-ig.
Te már kihasználtad a lehetőséget? Jelentkeztél már Voll-féle állapotfelmérésre? Tudj meg többet egészségi állapotodról, és előzd meg a betegségeket! Hívd a megadott telefonszámot és egyeztess időpontot. A Voll-féle elektroakupunktúra olyan kiegészítő állapotfelmérő módszer, melynek segítségével még a betegségek megjelenése előtt lehet tájékozódni a szervezetben zajló - tüneteket még nem okozó - kóros folyamatokról. Elérhetőség. Maróti Andrea Karát Szépségklinika Szombathely Kossuth Lajos u. 13 Mob. +36-20/326-6751
Te már kihasználtad a lehetőséget? Jelentkeztél már Voll-féle állapotfelmérésre?Tudj meg többet egészségi állapotodról,és előzd meg a betegségek kialakulását. A mérésekkel még csak energia szintet látunk ,ami még időben jelzi az adott problémák kialakulását. Elérhetőség. Zrubecz Lívia+36-70/949-5818
Joomla Tabs Module

Centrum Dombóvár

Centrum Nagyatád

Centrum Sopron

Centrum Szombathely