• Közérzetjavító Centrum

    Közérzetjavító Centrum

    Nagyatád Kossuth u. 12
  • Negatív Ionos Ékszerek

    Negatív Ionos Ékszerek

    Negatív Ionos Karkötő + Fir Nemesacél grade 316L
  • Ceragem

    Közérzetjavító Ceragem ágy
  • Voll-féle elektroakupunktúra

    Voll-féle elektroakupunktúra

    Tudj meg többet egészségi állapotodról, és előzd meg a betegségeket!
  • Viport

    Viport

    Viport – Cardio Szív terhelés és stressz mérése.
  • Gyapjú 100%

    Gyapjú 100%

    Bambusz, Kerámia, Ezüst szálas
  • Közérzetjavító Centrum

    Közérzetjavító Centrum

    Sopron Lehár Ferenc utca 1/a

Táplálékaink értékes anyagai 2. rész - Zsírok: a koncentrált energia

Vannak egészséges zsiradékok, pl. az olívaolaj vagy a búzacsíraolaj, amelyek sok telítetlen zsírsavat tartalmaznak; és vannak kevésbé ajánlatos telített zsírsavakat tartalmazó zsírok, ezek többnyire állati eredetűek.

Napjaink fitnesz- és fogyókúra-őrületének idején a z s í r szó mindenki számára negatív képzetet kelt. A zsír azonban igen fontos anyag, amelyre például idegsejtjeinknek rendkívül nagy szükségük van.

A szervezet számára szükséges kalóriamennyiség 40%-át zsiradék formájában vesszük magunkhoz, gyakran rejtett zsír formájában; feldolgozott élelmiszerekben, sajtban, felvágottban.

Testünkben 15% zsír lappang, a női testben 5%-al több, mint a férfiakéban. A zsírok, amelyeket lipideknek is szokás nevezni, a fehérjék után szervezetünk második legfontosabb építőelemei.

Testünk számos pontján ezek határozzák meg alakunk formáját; elősegítik, hogy bőrünk szabályozhassa testhőmérsékletünket; ezek alkotják szöveteink túlnyomó részét és valamennyi sejtünkben a sejtfalat; továbbá a zsírok biztosítják belső szerveink beágyazódását. Ezek juttatják át a bélfalon a véráramba a zsírban oldódó A-,D-,E- és K-vitamint, valamint az esszenciális zsírsavakat. A D-vitamin kizárólag zsír segítségével tud beépülni a szervezetbe, hasonlóan a csontjaink erősségét biztosító kalciumhoz. A béta-karotinból keletkezik a látáshoz szükséges, valamint a rák ellen védelmet nyújtó A-vitamin.

A zsír ugyanakkor a legkoncentráltabb energiaforrás. Grammonként 9,3 kilokalória továbbítására képes, azaz „teljesítménye” kétszer akkora, mint a szénhidráté vagy a fehérjéé. Magas hőértéke miatt fontossága megnő, amikor a szervezetnek hőenergiára van szüksége. Épp ezért esznek az északi vidékek lakói több zsírt, mint a meleg területeken élők, illetve általában mindenütt télen, mint nyáron.

Régen ez valóban létfontosságú volt, napjainkban azonban télen jól fűtött munkahelyeken és lakásokban tartózkodunk, ezért valójában nincs szükségünk sokkal több melegenergiára, mint nyáron. Ha télen továbbra is olyan zsíros ételeket fogyasztunk, mint elődeink, állandó zsírfelesleggel fogunk küszködni. Ennek következményei közismertek.

 

Teljesen zsírmentesen sem megy

Az emésztés során valamennyi tápanyag közül a zsír marad meg legtovább gyomrunkban, lassítja a gyomorsavtermelést, ezért a tartós jóllakottság érzését biztosítja. Emellett a néminemű zsiradékkal elkészített étel ízletesebb. A zsír nemcsak a zsírban oldódó vitaminokat továbbítja táplálékunkból, hanem számos aromaanyagot is; ropogóssá teszi a sült húst, az olívaolaj fűszerezi a salátát, a vaj omlóssá teszi a süteményt.

A teljesen zsírmentes fogyókúra borzalmasan unalmas. A zsiradék azonban nem jelent feltétlenül zsírt. A táplálkozással szervezetünkbe kerülő zsiradék kihat testünk valamennyi sejtjének összetételére, ami aztán befolyásolja a létfontosságú folyamatokat: a vérnyomást, a véralvadást. Ha például gyakrabban fogyasztunk jó zsírsavakat tartalmazó tengeri halakat, elérhetjük, hogy csökkenjen a vérnyomásunk, vérünk kevésbé legyen hajlamos az alvadásra, azaz csökkenjen az infarktus veszélye.

 

Minél telítetlenebb, annál értékesebb

Michel Eugéne Chevreul francia fizikus és kémikus 1815-től folytatott kutatásai során a zsírok kémiai összetételének nyomára bukkant. A kutató 1786-tól 1889-ig élt, azaz 103 éves bibliai kort ért meg. Chevreul fedezte fel, hogy valamennyi zsír szénből, hidrogénből és oxigénből épül fel, és a zsírok glicerinből és zsírsavakból észterezéssel jönnek létre. A glicerin összetevő mindig állandó, a zsírsavak viszont lehetnek telítettek vagy telítetlenek.

A telítetlen azt jelenti, hogy a szénatomok között kettős kötés van, úgyhogy az egyik kötés szabad, ezért reakcióba tud lépni valamilyen más anyaggal, például azért, hogy továbbítsa azt, feloldja, vagy valamilyen más kapcsolatba kerüljön vele.

 

Általánosságban kijelenthetjük tehát: minél nagyobb mennyiségben tartalmaz egy zsír vagy olaj telítetlen zsírsavakat, az étkezés szempontjából annál értékesebb.

 

Az étkezési zsiradékokban általában vegyesen találhatóak telített és telítetlen zsírsavak.

Amelyekben túlnyomórészt telített zsírsavakat találunk, azok általában állati eredetű termékek (kivéve a kókuszvajat és a pálmaolajat), s ezek szobahőmérsékleten szilárdak.

A telítetlen zsírsavak általában lágyak vagy folyékonyak, és többnyire növényi eredetűek, mint pl. a dióolaj, olívaolaj, napraforgó- vagy repceolaj.
Egyetlen kivétel van: a szív és érrendszer számára igen előnyös halolaj.

Az esszenciális aminosavakhoz hasonlóan vannak esszenciális zsírsavak is, amelyekre a szervezetnek feltétlenül szüksége van, ám ő maga előállítani nem képes, ezért azt táplálékként kell magunkhoz vennünk telítetlen zsírsavak formájában.

Az esszenciális zsírsavak nélkülözhetetlenek szervezetünk fejlődéséhez: ezek termelik a szövethormonokat, ezek biztosítják ereink és bőrünk rugalmasságát s azt, hogy bőrünk ne száradjon ki. Továbbá igen fontos szerepük van érrendszerünk nyomásának biztosításában, az idegrendszer és az agyi tevékenység működésében; hiánya a kamaszok esetében a növekedési folyamatok leállásához is vezethet. Végül, de nem utolsósorban, ezek felelősek a koleszterin szállításáért is.

 

Jó és rossz zsírok

Egy felnőttnek átlagosan legfeljebb napi 70 gramm zsiradékot lenne szabad fogyasztania. Ezeknek mintegy a kétharmada ott rejtőzik a különböző élelmiszerekben: mártásokban, levesekben, süteményekben, csokoládéban, krémekben, pástétomokban, sajtban, felvágottban. A maradékot gondosan kell beosztani: egy keveset a kenyérre, egy kis olajat a salátára.

Függetlenül attól, hogy telített vagy telítetlen zsírsavról van-e szó, próbáljunk meg arra is odafigyelni, hogy lehetőleg természetes zsiradékokat fogyasszunk: azaz vajat, hidegen sajtolt olajat, bio-előállítású zsírt és szalonnát vagy reform- margarint. A vaj nem csupán ízletes, hanem még a gyomor-, bél-, máj- és epebetegek számára is könnyen emészthető. Egyszerű és összetett telítetlen zsírsavakat tartalmaz, és a zsírban oldódó vitaminok igen jó oldószere. Ha tálalás előtt aprócska vajforgácsot szórunk ételünkre, sokkal ízletesebbé válik. Az pedig a korszerű konyhaművészetben bevett szokássá vált, hogy a hirtelensültek, pörköltek készítéséhez vaj és jó minőségű olaj keverékét használják.

 

Az iparilag előállított zsiradékok annyiféle folyamaton mennek keresztül, hogy jobb, ha nem is tudjuk.

Szűrik, keményítik, emulgeálják, fehérítik, nyálkátlanítják, savtalanítják, szagtalanítják, majd újraízesítik, és a legkülönfélébb adalék anyagokat adják hozzá. Majd amikor szilárd halmazállapotúvá kívánják alakítani, nagy nyomásnak és 140-200 C hőnek teszik ki, aminek során amellett, hogy a telítetlen zsírsavak telítettekké alakulnak át, a természetes zsíradékban megtalálható zsírban oldódó A-, D-, E-, és K-vitamin teljes mértékben elvész – ezeket egy későbbi gyártási szakaszban mesterségesen adják a margarinhoz.

Hasonlóképpen célszerű tartózkodnunk azoktól a zsiradékpótló anyagoktól, amelyeket elsősorban a „light” termékek készítésénél alkalmaznak, hogy a zsír és aromaszegény termékeket feljavítsák, azok ízletesebbek, krémesebb hatásúak legyenek. Ezeknek a termékeknek semmi keresnivalójuk nincs az egészséges konyhában.

 

Az egészséges zsíradékfogyasztás három alapelve

  • Először: törekedjünk arra, hogy a jelenleg átlagosan szokásos fejenkénti napi 140 gramm zsiradékfogyasztást 70-80 grammra korlátozzuk. A zsiradékokból csak napi energiaszükségletünk 25-30 %-át szükséges fedeznünk, szemben a jelenlegi 40%-kal.

  • Másodszor: fogyasszunk legalább hetente egyszer friss halat! De még jobb, ha ezt hetente kétszer tesszük. Koleszterinbontó hatása van a makrélának, a heringnek, a lazacnak, a tonhalnak és a sprotninak. Ezekben a halakban omega 3 zsírsavak vannak, amelyek hatása igen kedvező a szív és érrendszerre.

  • Harmadszor: étkezési kalóriánk két százalékát a szívbarát, kétszeresen telítetlen esszenciális linolsavnak kell biztosítania (a gyakorlatban ez két kávéskanálnyi olajat jelent). Ez koncentráltan fordul ellő a hidegen sajtolt napraforgó-, kukoricacsíra-, bogáncs-, szezám- és szójaolajban. Linolsavhoz a teljes értékű egyéb élelmiszerekkel is hozzájuthatunk, minthogy megtalálható a gabonamagvakban és az olajos magvakban is. A szélsőségektől ebben az esetben is tartózkodni kell, a túlzott fogyasztás nemcsak a jó HDL koleszterinszintjét csökkenti, de az állatkísérletek szerint akár daganatképződéshez is vezethet.

 

Szervezetünkben a zsír csak akkor képes elégni, ha van hozzá megfelelő mennyiségű energia. Ahhoz viszont különböző vitaminokra van szükség. Az enegiaátalakulás során a B6 nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a zsír hasznosulhasson a szervezetben, s fontos szerepe van a koleszterin-anyagcserében is. Ez A-vitamin többek között a lazacban, a májban, a csirkehúsban, a zöldfőzelékekben és a burgonyában fordul elő.

Hasonlóképpen korlátozottan megy végbe a zsírégetés pantoténsav hiányában. Ha viszont bőségesen áll rendelkezésre E-vitamin, akkor a zsírégetés megkétszereződik. Ha túlságosan sok linolsav került szervezetünkbe, akkor jelentős mennyiségű E-vitaminra van szükség ahhoz, hogy annak lebontását elősegítsük.

 

Így függ minden mindennel össze. Ha azonban mértéktartóan és változatosan étkezünk, akkor minden rendben lesz.

 

Felhasznált Irodalom: Dr. Siegfried Schlett: A 100 legfontosabb élelmiszer

Találatok: 3745
joomla pricing table module

Közérzetjavító Centrum, Klubjaink elérhetőek

Te már kihasználtad a lehetőséget? Jelentkeztél már Voll-féle állapotfelmérésre? Tudj meg többet egészségi állapotodról, és előzd meg a betegségeket! Hívd a megadott telefonszámot és egyeztess időpontot. A Voll-féle elektroakupunktúra olyan kiegészítő állapotfelmérő módszer, melynek segítségével még a betegségek megjelenése előtt lehet tájékozódni a szervezetben zajló - tüneteket még nem okozó - kóros folyamatokról. Elérhetőség. 7200 Dombóvár Hunyadi Tér 30 1/2 Tel: +36-20/589-6878
Te már kihasználtad a lehetőséget? Jelentkeztél már Voll-féle állapotfelmérésre? Tudj meg többet egészségi állapotodról, és előzd meg a betegségeket! Hívd a megadott telefonszámot és egyeztess időpontot. A Voll-féle elektroakupunktúra olyan kiegészítő állapotfelmérő módszer, melynek segítségével még a betegségek megjelenése előtt lehet tájékozódni a szervezetben zajló - tüneteket még nem okozó - kóros folyamatokról. Elérhetőség. Brutyó Erika 7500 Nagyatád Kossuth u. 12 Tel: +36-30/375 1071
Te már kihasználtad a lehetőséget? Jelentkeztél már Voll-féle állapotfelmérésre? Tudj meg többet egészségi állapotodról, és előzd meg a betegségeket! Hívd a megadott telefonszámot és egyeztess időpontot. A Voll-féle elektroakupunktúra olyan kiegészítő állapotfelmérő módszer, melynek segítségével még a betegségek megjelenése előtt lehet tájékozódni a szervezetben zajló - tüneteket még nem okozó - kóros folyamatokról. Soproni Klubunk hivatalos Energy termékforgalmazó. Elérhetőség. Sopron Lehár Ferenc utca 1/a Tel. 99/318-759 Mob. +36-70/630-0991 Nyitvatartás: Hétfőtől-Péntekig: 11:00–13:00-ig. 14:00–17:00-ig.
Te már kihasználtad a lehetőséget? Jelentkeztél már Voll-féle állapotfelmérésre? Tudj meg többet egészségi állapotodról, és előzd meg a betegségeket! Hívd a megadott telefonszámot és egyeztess időpontot. A Voll-féle elektroakupunktúra olyan kiegészítő állapotfelmérő módszer, melynek segítségével még a betegségek megjelenése előtt lehet tájékozódni a szervezetben zajló - tüneteket még nem okozó - kóros folyamatokról. Elérhetőség. Maróti Andrea Karát Szépségklinika Szombathely Kossuth Lajos u. 13 Mob. +36-20/326-6751
Te már kihasználtad a lehetőséget? Jelentkeztél már Voll-féle állapotfelmérésre?Tudj meg többet egészségi állapotodról,és előzd meg a betegségek kialakulását. A mérésekkel még csak energia szintet látunk ,ami még időben jelzi az adott problémák kialakulását. Elérhetőség. Zrubecz Lívia+36-70/949-5818
Joomla Tabs Module

Centrum Dombóvár

Centrum Nagyatád

Centrum Sopron

Centrum Szombathely